کد مطلب:134065 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:128

بررسی زندگی سیاسی یزید
اكنون كه از بخش اول فارغ شدیم و چهره ی ننگ آلود یزید را از نظر زندگی شخصی و عقاید قلبی و معتقدات او را از جنبه ی اسلامی شناختیم به بحث در بخش دوم این فصل می پردازیم:

در این بخش ما زندگی سیاسی یزید و آنچه را كه او در دوران حكومت خویش انجام داد بطور فشرده مورد بررسی قرار می دهیم.

خوانندگان عزیز: با در نظر گرفتن مسائلی كه ما در بخش


نخستین این فصل طرح كردیم بخوبی می توان حوادث تلخ دوران حكومت فرزند معاویه را پیش بینی كرد مردی كه در زندگی خصوصی خود فكری جز می و نغمه، ترانه و سگ بازی، عیاشی و شهوترانی و قمار بازی ندارد و نسبت به معتقدات و مقررات اسلامی هم نه تنها در دل احترامی قائل نیست بلكه سخت از آنها و آورنده ی آنها و خاندان پاكش كینه در دل دارد چنین فردی پیداست كه در هنگام قدرت و تسلط بر جهان اسلام و اجتماع اسلامی چه جنایاتی را ببار خواهد آورد زیرا طبیعی است «از كوزه همان برون تراود كه در اوست».

با این حساب، شگفت انگیز نیست اگر نوه ی بوسفیان در دوران كوتاه حكومت خود وحشیانه ترین و كثیف ترین جنایات و خیانتها را مرتكب گردد.

ابن جوزی حنبلی می نویسد كه از یكی از علمای بزرگ اهل سنت پرسیدند درباره ی یزید چه می گوئی در پاسخ گفت:

«چگونه قضاوت می كنید درباره ی مردی كه سه سال حكومت كرد. در سال اول حسین (ع)را به شهادت رساند و در سال دوم مردم مدینه را دچار وحشت ساخت و آنچه كه در مدینه بود برای لشكریان خود مباح گرداند و در سال سوم خانه ی خدا كعبه را با منجنیق سنگ باران كرد و ویران ساخت». [1] .



[1] تذكرة الخواص ابن جوزي صفحه ي 164.